1.
Avtalen
Handelsvilkårene
utgjør sammen med din bestilling, som er bekreftet gjennom en ordrebekreftelse,
det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Når du har gjennomført en bestilling
mottar du en ordrebekreftelse på e-post, som forteller deg hvilke produkter du
har kjøpt.
For å
kunne handle på http://varmepumpeshopen.no må du ha fylt 18 år.
Avtalen
består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og
eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene,
går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider
mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen
vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av
varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
Zave AS
er en nettbutikk og er derfor ikke ansvarlig for valg som kundene gjør i
forhold til valg av størrelse på varmepumpe eller hvilken modell kunden velger.
Zave AS
vil kunne gi råd på generell basis. Disse rådene tar ikke hensyn til lokale
forhold som Zave AS ikke er kjent med, slik som hvor godt isolert et bygg er,
vindusflater ol. Er kunden i tvil om hvor stor kapasitet han trenger til
oppvarming eller kjøling, oppfordres kunden å henvende seg til lokale firma som
kan gi råd i slike spørsmål.
Zave AS
kan ikke holdes ansvarlig for om kunden velger feil varmepumpe i forhold til
behovet som kunden har. Dette gjelder både feil ytelse eller feil modell av
andre grunner (funksjoner ol).
Dette er
heller ikke å anse som en mangel ved produktet og kan derfor ikke gi grunnlag
for heving av kjøpet.
2.
Partene
Selger er
Zave AS, Bogstadveien 27 B, 0355 Oslo, mail: post@zave.no, tlf.: +47 23 96 26 55, org.nr.: 915 646 972, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er
den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som
kjøper/kjøperen.
Varmepumpeshopen.no:
Selve nettbutikken/plattformen som er knyttet til domenet www.varmepumpeshopen.no
3. Trygg
e-Handel
Zave er
godkjent av Trygg e-Handel, det betyr at du kan kjenne deg trygg og sikker når
du handler fra oss. Trygg e-Handels formål er å beskytte deg som forbruker –
kun stabile og seriøse nettbutikker kan bli godkjent til å benytte Trygg
e-Handel merket. Du kan lese mer om Trygg e-Handel og dine rettigheter som forbruker
på www.tryggehandel.no.
4. Pris
Den
oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale.
Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere
kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.
5.
Avtaleinngåelse
Avtalen
er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til
selgeren.
Avtalen
er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i
tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling,
og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
6.
Betalingen
Selgeren
kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til
kjøperen.
Dersom
kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren
reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag
som varen sendes.
Betal med
Klarna
·
Betal
nå (korttransaksjoner, bankoverføringer, Klarna Direct)
· Betal senere (faktura med 14 dagers kredittperiode)
·
Skjær
den i stykker (faste avdragsplaner mellom 3-36 måneder, avhengig av
ordremengde. Fleksible betalingsplaner hvor kundene kan velge hvor mye de vil
betale og hvor lenge).
Mer
informasjon om vilkårene for Klarna:
https://www.klarna.com/no/kundeservice/csc/leveranse-og-retur/
Kortbetaling
(Visa, Mastercard) er tilgjengelig både gjennom NETS og Klarna.
Zave
faktura – forhåndsbetaling. Når du velger Zave faktura, vil du motta
ordrebekreftelse på e-post som inneholder all betalingsinformasjon. Oppgi
ordrenummeret som referanse i meldingsfeltet (vi bruker ikke KID-nummer). Vi
begynner å behandle bestillingen din så snart betalingen er registrert.
7. Levering
Levering
er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Zave forbeholder seg retten til ensidig å endre leveringsdatoen dersom leveringen blir forsinket av årsaker utenfor Zaves kontroll! Forbrukeren informeres om dette så raskt som mulig via Nettsiden og/eller på forhåndsavtalt måte, oftest via e-post. Dersom forbrukeren ikke samtykker til senere levering eller senere installasjonstid, har Zave rett til ensidig å trekke tilbake bestillingen ved å gi forbrukeren skriftlig beskjed om dette.
Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt
mellom partene.
Produktene
sendes med PostNord. Vanlig leveransetid er 5-8 virkedager. Varen leveres
direkte til mottakerens fortauskant. Mottakeren får en melding når pakken er
fremme. Pakken kan spores hele veien.
Med
MyPack Home har kunden mulighet til å velge dato og tid for levering og innen
hvilke tidsvinduer det passer å få varen levert, og levering uten bekreftelse.
Mottakeren varsles via SMS eller e-post dagen før med informasjon om leveringen.
Mottakeren mottar da også en lenke til en side der leveringsalternativ og tid
kan velges.
MyPack
Collect (mindre kolli opp til 35 kg) - mottakeren får en melding via SMS,
e-post eller PostNord-appen når pakken kan hentes på det valgte utleveringsstedet/postutlevering
i butikk.
8.
Risikoen for varen
Risikoen
for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene
levert i tråd med punkt 7.
Skade
oppdaget ved levering
Dersom du
oppdager at sendingen din er skadet, må du registrere dette hos sjåføren som
leverte sendingen. Sjåføren vil ta et bilde av skaden og registrere den på sin
håndterminal (eller i fraktbrevet). Ta deretter kontakt med kundeservice via
webhenvendelse eller ring 987 09 300 for å melde inn skaden. Etter dette
kontakter du din avsender for å avtale utsending av erstatningsvare.
Skade
oppdaget etter levering
Dersom du
oppdager en skade på en sending du har mottatt må du melde inn skaden til
PostNord innen 4 timer etter levering, regnet etter normal arbeidstid. Dersom
varen ble levert kl. 13.00 eller senere, er fristen for å melde inn skaden kl.
09.00 neste arbeidsdag.
Ikke
begynn å bruke det du har mottatt før saken er avklart. La også emballasjen
være intakt.
9.
Angrerett
Kjøperen
må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner
å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en
lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen
anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har
bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør
derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Ved kjøp
av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er
mottatt. Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter
siste leveranse er mottatt.
Angrefristen
utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger
ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og
standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om
vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den
næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper
angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk
av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og
senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de
direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller
selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Du har
risikoen for transporten av varen tilbake til Zave AS. Selgeren kan ikke
fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper
kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art,
egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller
test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli
ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren
er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold,
og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å
benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har
mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for
at varene er sendt tilbake.
Produktet
sendes tilbake til Zave AS i originalemballasjen. Returen skal gjøres til Zave
AS i samsvar med vilkårene til Zave AS.
Etterbetalingen
kommer til å skje til kunden gjennom den betalingsmetoden kunden brukte ved
bestilling, om ikke annet er avtalt eller det finnes hinder for tilbakebetaling
av brukt betalingsmetode.
10. Åpent
kjøp
Zave AS
tilbyr åpent kjøp i 30 dager fra og med kjøpsdatoen. Når du ønsker å levere
tilbake varen er det viktig at den blir levert tilbake i ubrutt originalpakning
og være i samme tilstand som ved kjøpstidspunktet, slik at Zave AS har mulighet
til å selge varen om igjen. Kontakt oss på post@zave.no for å avtale
returfrakten. Kostnaden for returfrakten må du betale selv. Hvis Zave AS
bestiller returfrakt, skjer betalingen av returfrakten gjennom at
tilbakebetalingsbeløpet minsker med kostnaden for returfrakten. Kreditering
eller refusjon med fradrag for returfraktkostnaden blir håndtert så snart varen
er blitt mottatt på vårt lager, i godkjent stand. Kunden er ansvarlig for
produktets tilstand etter at kunden har tatt imot produktet, samt under
returfrakten.
11. Forsinkelse og manglende levering –
kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav
Dersom selgeren
ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom
partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan
kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter
omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen
og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Ved
heving av kjøpet grunnet forsinket levering skal tilbakebetaling skje innen 14
dager etter at Zave har mottatt melding. Etterbetalingen kommer til å skje til
kunden gjennom den betalingsmetoden kunden brukte ved bestilling, om ikke annet
er avtalt eller det finnes hinder for tilbakebetaling av brukt betalingsmetode.
Ved krav
om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for
eksempel e-post).
Oppfyllelse
Kjøper
kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid
ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan
overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad
for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at
selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper
likevel kreve oppfyllelse.
Kjøperen
taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge
med å fremme kravet.
Heving
Dersom
selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre
selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom
selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.
Kjøper
kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen.
Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for
inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at
leveringstidspunktet er avgjørende.
Leveres
varen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter
leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om
heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om
leveringen.
Erstatning
Kjøperen
kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder
imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring
utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning
på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.
Zave forbeholder seg retten til ensidig å endre leveringsdatoen dersom leveringen blir forsinket av årsaker utenfor Zaves kontroll! Forbrukeren informeres om dette så raskt som mulig via Nettsiden og/eller på forhåndsavtalt måte, oftest via e-post. Dersom forbrukeren ikke samtykker til senere levering eller senere installasjonstid, har Zave rett til ensidig å trekke tilbake bestillingen ved å gi forbrukeren skriftlig beskjed om dette.
12. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter
og reklamasjonsfrist
Hvis det
foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble
oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun
vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer
innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon
kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler
av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem
år. Dette forutsetter at din varmepumpe er installert av F-gass sertifisert
installatør. Reklamasjoner på varmepumper, som ikke er montert av en autorisert
montør, vil bli avvist. Ved eventuell henvendelse til oss angående
reklamasjon/service på din varmepumpe, ber vi deg derfor om å oppgi
installatørens F-gass sertifiseringsnummer.
Dersom
varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens
side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter
omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering,
kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon
til selgeren bør skje skriftlig, primært ved å registrere reklamasjonen her https://varmepumpeshopen.no/reklamasjon
eller ved å ta kontakt med selger per email post@zave.no.
Dersom
det ikke foreligger en mangel, kan Selger bare kreve betaling for undersøkelser
som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling
for reparasjon av varen, dersom vi har gjort deg uttrykkelig oppmerksom på at
du selv må dekke slike kostnader, Forbrukerkjøpsloven § 30.
Hvis du
på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som
måtte være avtalt med Selgeren, betaler Selgeren ikke disse utgiftene.
Selgeren
står for returfrakt for godkjente reklamasjoner.
Retting
eller omlevering
Kjøperen
kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting.
Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet
er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering
skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å
foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper
kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert.
Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet
mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige
grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning
for kjøperen.
Heving
Dersom
varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen
ikke er uvesentlig.
13.
Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom
kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller
loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan
selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter
omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve
avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter
omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et
rimelig gebyr ved uavhentede varer.
Oppfyllelse
Selger
kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke
levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme
kravet.
Heving
Selger
kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller
annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve
dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist
for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve
kjøpet.
Renter
ved forsinket betaling/inkassogebyr
Dersom
kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve
renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan
kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til Kjøper kan da bli holdt
ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.
Gebyr
ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer
Dersom
kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et
gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere
varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.
14.
Personopplysninger
Når du
legger inn din bestilling hos oss oppgir du personlige opplysninger som ditt
navn, adresse og telefonnummer. I forbindelse med din registrering og
bestilling godkjenner du at vi lagrer og bruker dine personlige opplysninger i
vår virksomhet for å kunne fullføre vår handel med deg. Vi dokumenterer også
all kommunikasjon vi har med deg via telefon og e-post for å kunne gi deg den
servicen du forventer av oss.
Zave AS
deler aldri dine personlige opplysninger med en tredjepart. Ifølge Loven om
Personopplysning har du rett til å få tilgang til informasjonen vi har registrert
om deg. Om disse er feilaktige, ufullstendige eller irrelevante, kan du kreve
at informasjonen slettes ved å kontakte vår oss.
Cookies –
en cookie er en tekstfil som sendes fra en webside, f.eks
www.varmepumpeshopen.no til din datamaskin, og lagres enten i maskinens minne
(session cookies) eller som en liten tekstfil (tekstbaserte cookies). Vi
benytter oss av begge disse cookie typene. Tekstbaserte cookies brukes for å
lagre innloggingsinformasjon samt din handlevogn når du surfer på våre sider. De
sistnevnte slettes fra minnet så fort du lukker nettleseren din. Om nettleseren
din er innstilt på å ikke akseptere cookies, har du ikke mulighet til å
bestille varer via internett. Du kan enkelt endre denne innstillingen i
nettleseren. NB! Vi bruker aldri cookies for å lagre personlig informasjon om
deg.
Ved å
godta disse kjøps- og salgsvilkårene godtar forbrukeren også at selgeren må
beholde og behandle sin personlige informasjon i samsvar med
personopplysningsloven eller annen lignende lovgivning for å beskytte
personvernet til personen i EU, EU økonomisk område eller noe annet land.
Forbrukeren bekrefter at selgeren kan behandle forbrukerens personopplysninger
i samsvar med vilkårene i kontrakten, for å utføre kontrakten med forbrukeren i
henhold til forbrukerens ønske og for å gi informasjonen ovenfor til de
personene som selgeren bruker i gjennomføringen av kontrakten. med forbrukeren
og som også har plikt til å sikre forbrukerens personopplysninger.
15.
Konfliktløsning
Klager
rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å
løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen
ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på
telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.
Ved
klager etterlever Selgeren retningslinjene gitt av forbrukertvistutvalget.
Sist
oppdatert 02.02.2022